3 věci, které vám vzkazují Víly o greenwashingu
3 věci, které vám vzkazují víly o greenwashingu

3 věci, které vám vzkazují Víly o greenwashingu



Greenwashing, zelené praní, znamená, když některá značka nebo firma pouze mluví o ekologii, ochraně přírody, ale ve skutečnosti jedná v rozporu s touto ideologií. Posbírala jsem pro vás 3 věci, které proti tomu jako zákazník Manny můžete udělat.

Nejdříve však něco o tom, co přesně pojmenováváme slovem greenwashing. Věděli jste, že tento koncept existuje už více než 35 let, a že opravdu má něco společného s praním?

Fenomén dostal své pojmenování podle konkrétní praxe, kdy se v hotelích umístily tabule nabádající k opakovanému použití jednorázových ručníků odvolávajíc se na ochranu životního prostředí. V této souvislosti poprvé použil toto pojmenování ochránce přírody Jay Westerfield z New Yorku ve svém článku v roce 1986. Byl na dovolené v hotelu, ve kterém byla podle něj komunikace propojení mezi ochranou životního prostředí a praním poněkud přehnaná. Pohoršoval se nad tím, že zatímco hotel přímo poukazuje na ochranu životního prostředí, v první řadě tím ušetří náklady na praní. Čili ve skutečnosti to samé o sobě není ochrana životního prostředí, a pokud ano, tak pouze do jisté míry.

1. Greenwashing je dnes již (i) o ověřitelných tvrzeních

Od „ručníkové dovolené“ pana Westerfielda se stal pojem greenwashing mnohem jemnějším, dnes se už mluví o kategoriích, typech.

I když je ve všech společným bodem to, že daná firma se prezentuje jako ekologická, ovšem i „zelenání“ má mnoho odstínů.

Jedním extrémem je to, pokud o nějakém vysloveně neekologickém řešení nebo produktu tvrdí výrobci, že ekologickým je. Například, když se představuje auto, které údajně produkuje málo škodlivých emisí, přičemž měření ukazují, že tomu tak není.

Ale známým greenwashing-scénářem je i to, když se na produkt dostane z hlediska ochrany životního prostředí kritická informace bez nedostatku důkazů, například, že je vyroben z recyklovaných, nebo méně ekologicky škodlivých surovin.

V různých případech zeleného praní je společné i to, že většinou se odhalí až dodatečně, jako výsledek nějakého výzkumu.

Umíte se před tím nějak jako spotřebitel ochránit? Nebo je na náhodě, jestli se setkáte s praxí zeleného praní?

Nejste bezmocní! V mnoha případech můžete, naštěstí, i vy sami zkontrolovat pravost ekologických tvrzení. V tomto vám pomohou organizace, které potvrzují tvrzení značek. Kromě jiných je takovou organizací BDIH (COSMOS), nejprestižnější evropská certifikační organizace přírodní kosmetiky. Jejich logo se může dostat na produkt přírodní kosmetiky pouze tehdy, když jeho složky vyhoví komplexnímu systému kritérií. Proto například produkt s oceněním (BDIH) COSMOS nemůže obsahovat geneticky modifikované rostliny, ale i používání složek živočišného původu je stanoveno přísnými normami. Dokonce kromě surovin zaváží i to, zda i balení respektuje životní prostředí. Produkt je ekologický, pokud obsahuje výlučně rostlinné suroviny, neobsahuje syntetická barviva a vonné přísady, ropné deriváty a také jeho konzervace se řešila přírodními látkami.

Hovoříme o velmi zdlouhavých kontrolních procesech, během nichž se zkoumá společná existence několika předpisů a norem.

Určitě tušíte, proč jsem vyzdvihla právě organizaci BDIH (COSMOS). Jsme hrdí na to, že více než polovina všech Mann už vlastní toto vážené hodnocení. Kritéria tohoto přísného hodnotícího systému jsem již nastínila v tomto článku z minulosti.

Nepřeháním, pokud řeknu, že uvědomělým nakupováním děláte něco pro udržitelnější svět, proto se vyplatí ještě hlouběji ponořit do tohoto tématu. Jste zvědaví, jak můžete být ještě uvědomělejšími? Dvě zlatá pravidla: kupte pouze to, co opravdu potřebujete a detoxikujte své okolí. Pro použití praktických tipů doporučuji své dva předchozí články, v tomto jsem dala tipy na uvědomělé nakupování, v tomto zase na minimalistický domov.

2. Máme problém, ale ne tak, jak si myslíte

V souvislosti s greenwashingem není problémem to, že vy, jako uvědomělý spotřebitel se zklamete v některé značce nebo produktu, místo kterého si budete muset najít jiný. Problémem je to, že kritéria ochrany životního prostředí se zde opravdu nenaplní.

Globální oteplování, změna klimatu, se děje rovnou před našima očima, navíc dost zrychleně. Už léta přicházejí zlověstné zprávy o tom, že stoupá globální průměrná roční teplota a zvyšují se hladiny moří a oceánů, že Zemi zbývá už pouze několik let do konce, alespoň v současné známé podobě.

Nepopíráme, že každá drobnost, kterou uděláte pro snížení své ekologické stopy, pro naši Zemi, zaváží. Jednou z takových příležitostí je, že při nakupování budete chodit s otevřenýma očima a dáte pozor na to, zda se setkáte se zeleným praním.

Druhou je zase to, že se budete rozhodovat na základě „i maličko zaváží“. Tady je hned jeden tip k péči o krásu: recykluje balení svých oblíbených Mann! Prázdné kelímky bambuckých másel jsou výborné jako šperkovnice nebo pro skladování drobných vzpomínek.

3. Skutečně ekologické značky si s vámi povídají, poslouchejte je!

O důležitosti uvědomělého nakupování jsme si už povídali. Toto úzce souvisí i s tím, abyste byli uvědomělí i ve věci informovanosti.

Jako ekologická značka my o udržitelnosti nejenom mluvíme, ale také aktivně děláme co je v našich silách. Ale platí to i opačně: nejenom konáme, ale vás o tom také informujeme!

U popisu Mann, které vás zaujaly, vždy naleznete loga organizací, které je hodnotily, ale vždy v textu zdůrazníme, co byste měli vědět. Takto můžete učinit rozhodnutí na základě informací.

Nic nezatajujeme, jsme k vám upřímní. Dokonce se nebojíme přiznat ani to, pokud na základě slyšení žádostí fanoušků Manny něco změníme. To se stalo i tehdy, když se vynovilo balení přírodních Manna mýdel. Mnozí jste si v minulosti stěžovali na to, že mýdla dostala nejenom papírový obal, ale také nylonový. Vyslechli jsme vás, vyměnili jsme nylon, dokonce jsme vyřešili i to, aby mýdlo zůstalo hygienické i bez něj.

Greenwashing je ze strany dotčených značek jednoznačně škodlivým obchodním a marketingovým tahem, protože místo skutečných hodnot vám dávají jen iluzi ekologičnosti. V nejhorším případě bez vašeho vědomí poškodíte i životní prostředí, což vás právem zarmoutí i tehdy, pokud za to vůbec nemůžete.

Avšak svým vlastním absurdním způsobem je na tom i něco dobrého. To, že vás to vybízí k jakémusi zkoumání, bádání k uvědomělosti, že díky tomu budete moci být na svá rozhodnutí ještě více hrdí!



Líbil se Vám článek? Sdílejte ho s Vašimi známými, aby si ho mohli přečíst i oni.

Připomínky

Pro přidání komentáře musíte být přihlášení!



Ceníme si Vaši věrnost!

Období slev v procentech skončilo, protože chceme, abyste jako člen Manna klubu získali nenapodobitelnou péči a ještě více výhod. Manna klub jsme vytvořili právě proto, aby byly nabídky, které jsou pro Vás připraveny, co nejpřehlednější.

Zjistěte více